Pagina's

dinsdag 24 juli 2007

Wandeling rond Djursönmeer

Dag 11 – dinsdag 24/07: Wandeling rond Djursönmeer

Om 3.30 uur staan Annelies, Wim, Vanessa en Elger op om elanden te gaan spotten. De rest van de groep had er geen zin in of geraakte niet uit zijn bed. Het elanden spotten had weeral geen succes. Waar zitten die beesten toch? Na een uurtje elanden spotten gaan de vier terug slapen. Om 9.00 uur staan we op. Na het ontbijt rijden we verder naar Skeberg. Onderweg passeren we twee verkeersborden die ons waarschuwen voor trollen.

Niet zoveel later komen we in Skeberg aan, waar we aan een wandeling rond het Djursönmeer beginnen. Dit is een wandeling die we uit de ANWB-wandelgids halen. Er kan gekozen worden voor 10 of 16 km. Het eerste deel van de wandeling gaat over een breed pad. We worden gevolgd door vijf schapen. Deze lopen een heel stukje met ons mee. Wanneer het wandelpad smaller wordt, lopen de schapen terug. Aan de struikjes onderweg groeien bosaardbeien en bosbessen. Hier wordt gretig van gegeten. Even later gaat het pad verder langs de oevers van het meer. Op de oever zoeken we een leuk plaatsje om te picknicken. Dan gaat de wandeling verder tot we op een punt komen waar we de keuze moeten maken om de 10 of de 16 km te wandelen. De groep verkiest de 10 km, deze is wel korter maar gaat over een berg, terwijl de 16 km rond de berg gaat. Halfweg de klim naar de top stoppen we even om te rusten en om bosbessen te plukken. De bosbessen zijn lekker. De laatste meters van de klim naar de top zijn steil. Op de top staat een uitkijktoren die een mooi zicht op de omgeving biedt. We zien verschillende meren, maar bossen domineren het uitzicht. Op het tweede deel van de wandeling vinden we op een bepaald moment geen oranje markeringen meer, die ons de weg moeten wijzen. We zijn verloren gelopen. Met behulp van een eenvoudig kaartje en een kompas proberen we de weg naar de bus terug te vinden. Nu staan we op de oevers van het meer. We lopen in een rechte lijn terug het bos in, met de bedoeling om het wandelpad terug te vinden. Met het kompas sturen we onze richting telkens bij. Na enige tijd zien we in de verte de bus staan. We hebben ook al enkele wandelpaden gevonden en een half uurtje later staan we bij de bus. Uiteindelijk hebben we drie uur langer over de wandeling gedaan dan verwacht.

Aan de bus rusten we even uit en dan rijden we via Leksand naar Rättvik, op de oevers van het Siljanmeer. In Rättvik verwachten we een folklorefestival. We zien er alleen een straat met kraampjes die ze aan het opruimen zijn. Er is nog een groepje bezig, maar na enkele minuten hebben we het wel gezien. Dan rijden we maar verder richting Idre. Onderweg zoeken we een kampeerplaats. Dit is echter niet zo gemakkelijk te vinden. Uiteindelijk bellen we bij een boer aan om te vragen of we op zijn grond onze tenten mogen opstellen. Hij gaat ermee akkoord, maar overtuigend was het wel niet. We zetten dan maar drie tenten op de rand van zijn hof op. Ondertussen maken we ook het eten klaar. We eten puree met vis, worst of vissticks en warme en koude appelmoes. Om 23.30 uur gaan we slapen.