Pagina's

dinsdag 17 juli 2007

Wandeling op de Hunneberg

Dag 4 – dinsdag 17/07: Wandeling op de Hunneberg

Om 8.30 uur staan we op. We ontbijten op ons gemak en we ruimen de tenten op. Nadien rijden we de laatste kilometers richting Trölhattan. We zouden er graag de sluizen bezoeken die normaal om 11.00 uur worden opengezet. De toeristische dienst vertelt ons echter dat deze sluizen pas om 23.00 uur worden opengezet. Dan rijden we maar verder naar de Hunneberg, een natuurreservaat op de zuidoever van het reusachtige Vänernmeer, het grootste meer van Zweden. We maken ons klaar voor een wandeling van 10 km. Eerst bezoeken we de souvenirshop. Hier krijgen we uitleg over het park, door de winkeluitbater. Deze man vertelt vol overgave over wat volgens hem de mooiste plaats ter wereld is. De trektocht gaat bijna volledig door bos. De vegetatie is redelijk gevarieerd, met struiken, loofbomen en naaldbomen. De lunch eten we op een daarvoor voorziene picknickplaats op. Halfweg de tocht hebben we een uitzicht over de Halleberg, aan de andere kant van de vallei. We merken ook de talloze mierenheuvels op, die dikwijls hoger dan een meter zijn. De wandelpaden zijn soms zeer drassig. Na enkele uren komen we terug op de parking aan. Terwijl Lore nog even naar het dorp rijdt, wandelen wij nog even verder. Na enkele minuten zien we een drijvend platform op een klein meertje. Hier relaxen we een beetje. Even later begint het hard te regenen, zeg maar “gietende regen”. We lopen naar een grote boom om te schuilen. Als de regen stopt gaan we terug naar de parking, waar Lore ons staat op te wachten.

Aangezien we om 23.00 de sluizen willen zien, gaan we nu al een plaats om te eten zoeken. Onderweg houden we nog even halt aan het Vänernmeer, de overkant van het meer is aan de horizon niet te zien. Aan een klein voetbalstadion installeren we ons onder een afdak. We kunnen ons hier ook opfrissen. Er is tijd genoeg om uitgebreid te aperitieven. Tussendoor frisbeeën we op het voetbalveld. Vanessa maakt nadien macaroni met kaas en hespsaus klaar. Heel lekker. Na de afwas rijden we naar de watervallen die we deze morgend wilden bezoeken. We zijn ruim op tijd. De watervallen en de rivier liggen er nu zo goed als droog bij. Tijdens het wachten proberen we via het kleine raampje van de bus naar buiten te kruipen. Vanessa neemt het initiatief. De ene geraakt er al makkelijker door dan de andere. De omstanders kijken verbaasd toe. Het begint nu al donker te worden. Even voor 23.00 verlichten schijnwerpers de watervallen. Aftellen tot de sluizen worden opengezet. Stipt om 23.00 uur stort het water met grote kracht de waterval af. In korte tijd ontstaat er een snelstromende rivier. Spectaculair om te zien. Nadien rijden we naar de Halleberg waar we in de bus of een tent slapen om morgenvroeg elanden te spotten.

Pad

Dineren in een voetbalstadion.

Frisbee

De sluizen werden net opengezet.