Pagina's

donderdag 19 juli 2007

Kanotocht

Dag 6 – donderdag 19/07: Kanotocht

Vandaag beginnen we aan een 4-daags kanoavontuur. We staan op onder een stralende zon. ’s Morgens speelt het gebruikelijke tafereel, van ontbijten en tenten afbreken, zich af. Iets voor 10.00 uur rijden we naar de kanoverhuurder, waar vier kano’s op ons liggen te wachten. De kano’s worden als volgt verdeeld, Preben – Vanessa, Lore – Wim, Elger – Laurent en Tim – Annelies. De bus wordt op de parking van de verhuurder achtergelaten. Als de kano’s geladen zijn rijden we ermee naar het Stora Gla-meer, het grootste meer van het Glaskögen-reservaat. Onder de kano’s staan uitneembare wielen om stukken land mee te overbruggen. Een kwartier later duwen we de kano’s in het meer, en we zijn vertrokken. Ik zit achteraan de kano en Vanessa vooraan. Het kanovaren gaat al van in het begin zeer vlot. Tijdens het varen genieten we volop van de natuur en de rust op het water. We varen naar het oosten van het meer, hier liggen talloze eilandjes, grote en kleine. Het landschap varieert van eiland tot eiland. ’s Middags kiezen we een mooi eilandje uit om te picknicken. Na de picknick verwisselen ik en Vanessa eens van plaats. Dit gaat iets minder vlot zodat we al vlug onze vertrouwde plaats innemen. Om 15.00 uur meren we na even zoeken aan, aan een shelter om te kamperen. De shelter ligt op de oever van het meer, in een kleine inham. We installeren ons, we hebben nog een zee van tijd vandaag.

Elger gaat een kano ombouwen tot een zeilboot. Hij krijgt wat hulp van Wim. In de kano wordt een mast rechtop gezet. Het zeil wordt met behulp van twee masten die dwars op de rechte mast staan, vastgemaakt. Nu nog enkele touwen aan het zeil aanbrengen en het zeil kan worden gedraaid. Ondertussen ga ik met Lore een beetje zwemmen. Het water is frisjes maar even later is het aangenaam zwemmen. Als we uit het water zijn, is Elger’s boot bijna af. Dan wordt de boot te water gelaten. Wim en Tim volgen met een andere kano. Het zeilen lijkt enkel goed te lukken met de wind mee, tegen de wind in zeilen is een ander paar mouwen. De zeilboot wordt dan voortgetrokken naar het kamp. Nadien ga ik met Wim met de kano stookhout halen aan de andere kant van de inham. We laden de kano vol en peddelen dan terug. Dan wordt het kampvuur aangestoken. Nu wordt het eten klaargemaakt. Spaghetti met pesto en kaas. Ik heb er niet zo goed mee gegeten. Na het eten gaan we een beetje wandelen. Naast de shelter loopt een mooi wandelpad. Als we terug rond het kampvuur zitten, chillen we een beetje. Lore vertelt ons enkele raadseltjes. We spelen ook nog enkele woordspelletjes. Rond 0.00 uur gaan we slapen. De jongens slapen in de shelter, de meisjes slapen in de tent.

Kano's inladen.

Af en toe moet er ook een stukje over land gegaan worden.

Zeilbootje maken.

Shelter voor de eerste nacht.