Pagina's

maandag 30 juli 2007

Dalarna – Falun – Stockholm

Dag 17 – maandag 30/07: Dalarna – Falun – Stockholm

Om 8.00 uur staan we op, en op het gemak nemen we een ontbijt. Dan rijden we naar Nusnäs, het dorpje van de bekende Dalarnapaardjes. Deze paardjes worden volledig met de hand gemaakt en beschilderd. De paardjes worden in de typische oranje kleur geschilderd, maar er zijn ook paardjes in andere kleuren. In het fabriekje kan het hele bewerkingsproces gevolgd worden. In de souvenirwinkel koop ik een Zweedse vlag en twee elandensleutelhangers. Nadien rijden we via Falun naar Stockholm.

In Falun bezoeken we de kopermijnen, de Stora Kopparbergs. Deze mijn staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco. We willen de mijn zelf bezoeken, maar de rondeleidingen zijn al volgeboekt. Dan bezoeken we maar het museum, waar ik zelf wat meer van had verwacht. Op de parking zien we nog een minibus met een Belgische nummerplaat, welke van een andere Kriskrasgroep blijkt te zijn. We zoeken de groep in de buurt van de mijn, maar vinden ze niet. Dan maar een briefje achter de ruitenwisser achterlaten.

We rijden nu verder naar Stockholm, een rit van enkele uren, waar het landschap langzaam voorbij schuift. Rond 19.00 uur zijn we in Stockholm. We moeten nog wel even naar de camping zoeken, deze ligt in een stadion dat in de zomer als camping dienst doet. We installeren de tenten. Dan aperitieven we en maken we het eten klaar. Puree met kip of vis en bonen in tomatensaus. Nadien trekken we de stad in. In een Londense pub drink ik een Guinness voor 54 SEK. De prijzen zijn er toch een stuk goedkoper dan verwacht. Om 1.00 uur gaan we terug naar de camping.

Dalarnapaard

Kopermijn van Falun

Geen opmerkingen:

Een reactie posten