Pagina's

dinsdag 31 juli 2007

Stockholm

Dag 18 – dinsdag 31/07: Stockholm

Om 8.00 uur staan we op, en we nemen een ontbijt. Daarna trekken we te voet de stad in. Stockholm is een stad die op 14 eilanden gebouwd is. Het echte centrum is gemakkelijk te voet te doen. In Gamla Stan, het oude stadsdeel, maken we een wandeling uit de Lonely Planet. Dit stadsdeel is zeer toeristisch en staat bijgevolg vol met souvenirshops en restaurantjes. In een van die vele restaurantjes gaan we lunchen. Ik eet er een pizza toscane. In Gamla Stan staat ook het koninklijke paleis, en zetelt de regering.

In de namiddag gaat ieder zijn eigen weg. Ik wandel met de jongens naar Skansen, het oudste openluchtmuseum ter wereld, op het Djurgårdeneiland. Het museum vind ik iets te duur. Vanaf dan splits ik met de groep en ga alleen op verkenning. Langs de kaaien, die vol met jachten liggen, wandel ik terug naar Gamla Stan. Hier koop ik een Dalarnapaardje voor 149 SEK. Ik slenter er nog op het gemakje rond. Nadien wandel ik verder naar Södermalm, een dure wijk ten zuiden van Gamla Stan. Hier is niet zoveel te zien. Dan ga ik Norrmalm verkennen. Deze wijk heeft veel luxueuze winkels. Ik hang er rond in twee grote winkelcentra. Nadien ga ik aan de Kungsträdgården zitten, waar vele locals rondhangen. Om 18.30 uur is de groep weer compleet. We doen nog een terrasje. Nadien eten we een broodje uit een meeneemzaak. Dan wandelen we terug naar de camping. Bij een wijntje spelen we machiavelli. Dit is een kaartspel waar je zoveel mogelijk punten moet verzamelen door gebouwen te kopen. Een leuk spel. Om 0.00 uur gaan we slapen.

Gamla Stan

Gamla Stan

Kleurrijke gebouwen in Gamla Stan

Pleintje

Zicht op Södermalm

Djurgårdeneiland aan de ov erkant

Jachthaven

Stockholm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten